مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 اسفند 1401 ساعت 12:232023-02-20اجتماعي

شب اول اسفند، دومین شب یلدای اقلیدی ها/ هلیم پزان اقلید میراث 250 ساله ماندگار


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اقلید، شهرستان اِقلید که به نام کلیل یا کلید فارس هم خوانده می شود یکی از شهرهای تاریخی و کوهستانی با آب هوای سرد و خشک در دامنه رشته کوه های زاگرس واقع در شمال استان فارس است.

  یکی از رسومات و آیین های تاریخی این شهرستان آیین هلیم پزان یا حلیم پزان است که با تمام شدن بهمن ماه و در شب اول اسفند ماه برگزار می شود.

  این آیین قدیمی بهانه ای است برای دور هم بودن خانواده ها و شکرگزاری از خداوند و همچنین ایجاد دلبستگی بیشتر و آماده شدن برای نوروز باستانی.

اما فلسفه این آیین 250 ساله در این شهرستان خوش آب و هوا این است که به اعتقاد مردم، به این دلیل که شغل اکثر مردم اقلید کشاورزی بوده است روز اول اسفند ماه زمین آماده کشاورزی می شود و مردم با خوردن هلیم پر انرژی فعالیت خود را در باغ ها و مزارع شروع می کردند.

  هلیم به واسطه موادی مثل گندم کامل که دارای فیبر است و سبوس دارد همچنین گوشت بدون چربی و روغن حیوانی مرغوب و دارچین و شکر یک غذای کامل و پر انرژی است که برای کسانی که فعالیت سنگین دارند به خصوص کشاورزان توصیه می شود.

در زمان قدیم اقلیدی ها اعتقاد داشتند که اگر به انجام این آیین نپردازند، سال جدید سال خوش یمنی نخواهد بود و بدشگونی را برای خانواده به همراه خواهد داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب اول اسفند، دومین شب یلدای اقلیدی ها/ هلیم پزان اقلید میراث 250 ساله ماندگار

شب اول اسفند، دومین شب یلدای اقلیدی ها/ هلیم پزان اقلید میراث 250 ساله ماندگار