مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 بهمن 1401 ساعت 18:002023-01-31اجتماعي

میراثی مرگباربرای حیات وحش گلستان/ مصوبه ای که 20 سال خاک می خورد


غفلت متولیان و نبود اراده جدی در حذف میان گذر پارک ملی گلستان موجب جان باختن صدها جانور زیر چرخ کامیون های عبوری، تشدید حریق و دپوی زباله در این ذخیرگاه ارزشمند زیست کره شده است.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- اعظم محبی: محیط زیست، به طور مستمر با برخی تهدیدها و چالش های طبیعی و غیرطبیعی مواجه بوده و وضعیت کیفی زیستگاه ها و کمیت زیستمندان رابطه مستقیمی با میزان اثرپذیری آنها از این تهدیدات دارد.

برخی چالش ها مانند خشکسالی، یخبندان و بیماری ها زمینه طبیعی داشته و برخی دیگر مانند گسترش سکونتگاه ها، ایجاد مراکز صنعتی و توسعه معابر، ناشی از دخالت های انسانی است.

پارک ملی گلستان هم به عنوان نخستین زیستگاه ایرانی ثبت شده در یونسکو با عنوان ذخیره گاه زیست کره، با تهدیدات و چالش های متعدد مانند آتش سوزی، کمبود نیروی حفاظتی، خشکسالی و البته چالشی کهن به نام جاده میان گذر دست به گریبان است.

جاده پارک ملی گلستان برای اتصال به خراسانات ایجاد شده اما با توجه به مخاطرات زیست محیطی، خروج جاده از پارک از دهه 50 به صورت شفاهی مطرح و در دهه 80 هم مصوب شد ولی علی رغم گذشت این سال ها هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نشده است.

این جاده که زیستگاه را به دو نیمه تقسیم کرده، با عبور خودروها، به گذرگاهی خطرناک برای زیستمندان منطقه تبدیل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

میراثی مرگباربرای حیات وحش گلستان/ مصوبه ای که 20 سال خاک می خورد

میراثی مرگباربرای حیات وحش گلستان/ مصوبه ای که 20 سال خاک می خورد