مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 بهمن 1401 ساعت 18:302023-01-24اجتماعي

باستان شناسان در «چم شیر» به عیلامی ها رسیدند


باستان شناسان در یکی از محوطه های پهنه آبگیر سد «چم شیر» به آثار فرهنگی و معماری از دوره عیلام، از جمله خشت های آجری رنگ محکم و مُهری منقوش دست یافته اند.

- باستان شناسان در یکی از محوطه های پهنه آبگیر سد چم شیر به آثار فرهنگی و معماری از دوره عیلام، از جمله خشت های آجری رنگ محکم و مُهری منقوش دست یافته اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، 113 ، همان محوطه ای است که به گفته باستان شناسان اگرچه شاخص بوده، اما قرار است با آبگیری سد، هرچند با تاخیر زیر آب برود.

با این وجود، پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کرده کاوش باستان شناسان در این محوطه همچنان ادامه خواهد داشت.

درحالی که کفایت مطالعات باستان شناسی در حوضه سد چم شیر اعلام شده و کار باستان شناسان به پایان رسیده، اما کاوش ها در یک محوطه همچنان ادامه دارد؛ محوطه 113 با سرپرستی مرتضی حصاری همچنان در حال کاوش است.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده است باستان شناسان در این محوطه تاریخی به شناخت مناسبی درباره دوره های استقراری در این محوطه، کاربری فضاها، گاهنگاری نسبی و بقایای جانوری مورد استفاده شده در این محوطه، رسیده اند.

محمد حسین عزیزی خرانقی ـ مدیر و ناظر کاوش های نجات بخشی سد چم شیر ـ، از بین 30 محوطه ای که باستان شناسان، پیش از آبگیری سد چم شیر در کمتر از 40 روز کاوش کردند، محوطه 113 را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باستان شناسان در «چم شیر» به عیلامی ها رسیدند

باستان شناسان در «چم شیر» به عیلامی ها رسیدند