مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 بهمن 1401 ساعت 18:552023-01-21فرهنگي

شاهنامه فردوسی/ شب و روز؛ اسبان دونده ای که به هم نمی رسند


در شاهنامه فردوسی و در بخشِ «گفتار اندر سخن پرسیدن موبدان از زال»، موبدانِ 6 چیستان را با زال درمیان می گذارند تا هوش او را بسنجند.

در این نوبت دومی آمده است.

- در شاهنامه فردوسی و در بخشِ گفتار اندر سخن پرسیدن موبدان از زال ، موبدانِ 6 چیستان را با زال درمیان می گذارند تا هوش او را بسنجند.

در این نوبت دومی آمده است.

   عصر ایران- چنان که پیش تر هم توضیح داده شده در این توشه ها و خوشه ها که از باغ ادبیات ایران برمی گیریم، به دنبال مضامین دشوار نیستیم اما هر ازگاهی خالی از لطف نیست اگر کمی پیچیده تر باشد.

   چنان که در یکی از قسمت های گذشته آمد در شاهنامه فردوسی و در بخشِ گفتار اندر سخن پرسیدن موبدان از زال ، موبدانِ 6 چیستان را با زال درمیان می گذارند تا هوش او را بسنجند و خطاب به او می گویند:   به پردهَ نْدَرست این سَخُن ها بجوی   به پیشِ ردان آشکارا بگوی   گرین رازها آشکارا کنی   زِ خاکِ سیه مشکِ سارا کنی   اولین  چیستان به نسبت ساده بود و اینک دومین:   دگر، موبدی گفت: کای سرفراز   دو اسپِ گرانمایه و تیزتاز   یکی زو بکردارِ دریایِ قار   یکی چون بلورِ سپید آبدار   به رنج اند و هر دو شتابنده اند   همان یکدیگر را نیابنده اند  تارنمای پارسی انجمن گزارش واژه های دشوار را چنین آورده است:  قار: قیر.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهنامه فردوسی/ شب و روز؛ اسبان دونده ای که به هم نمی رسند

شاهنامه فردوسی/ شب و روز؛ اسبان دونده ای که به هم نمی رسند