مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 دی 1401 ساعت 07:352023-01-16سياسي

بررسی فضای سیاسی و تحزب در 50 سال اخیر کشور/ اراده ملی جایگزین ایران تک حزبی شد


احزاب و گروه ها در ایران طی پنجاه سال اخیر فضای متفاوتی گذراندند، زمانی در ایران به دستور شاه فقط یک حزب وجود داشت و مردم مجبور به فعالیت در این گروه بودند تا سال های پس از انقلاب اسلامی که اندیشه های مختلفی ظهور و بروز یافتند.

- گروه سیاسی خبرگزاری فارس: با نگاهی ساده به وضعیت سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت گروه ها و احزاب در آن زمان درمی یابیم که کشور در یک فضای رکود سیاسی، رخوت و فضای یک جانبه گرایانه سیاسی قرار داشته است.

در دهه پس از کودتای 28 مرداد 1332 و با توقف فعالیت آزادانه احزاب سیاسی، محمدرضا پهلوی برای کسب مشروعیت و ایجاد ثبات سیاسی، احزاب سیاسی دولتی را راه اندازی کرد که مشخصه آن ها تحکیم پایه های قدرت خویش بود.

این احزاب برای رفع بحران های سیاسی در خدمت دولت بودند.

دو حزب مردم و ملیون بدین منظور شکل گرفتند.

شاه در آذر 1342 حزب ایران نوین را جایگزین حزب ملیون کرد و حسنعلی منصور، دبیرکل حزب ایران نوین را در 17 اسفند همان سال به نخست وزیری برگزید و پس از ترور منصور در بهمن 1343، شاه بلافاصله امیرعباس هویدا (باجناغ و معاون دبیرکل حزب ایران نوین) را به نخست وزیری منصوب کرد.

هویدا بیش از دوازده سال در این سمت ماند و در این مدت حزب اکثریت ایران نوین کاملاً در اختیار هویدا قرار داشت و در کنار آن حزب اقلیت مردم نیز ف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی فضای سیاسی و تحزب در 50 سال اخیر کشور/ اراده ملی جایگزین ایران تک حزبی شد

بررسی فضای سیاسی و تحزب در 50 سال اخیر کشور/ اراده ملی جایگزین ایران تک حزبی شد