مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 دی 1401 ساعت 12:402023-01-10ورزشي

بررسی ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس ایران توسط سایر کشورها


مسئله رقابت های حاشیه ساز در ثبت میراث ناملموس مقوله ای قابل بررسی و حل وفصل به صورت کارشناسی است که از سازوکارهای نیازمند اصلاح یونسکو بروز پیدا کرده است.

- خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ ایران در سال 1384 به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو پیوسته است، که الحاق صرف به چنین معاهده ای به تنهایی کفایت ندارد و مشارکت فعال کشور در این حوزه نیازمند توجه و حمایت بیشتر حوزه دیپلماسی بین المللی و ثبت میراث فرهنگی است.

اما اساس کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس را می توان در راستای تلاش برای حفظ اصالت های فرهنگی و زنده نگه داشتن تنوع فرهنگی دانست.

در روزهای اخیر موضوع ثبت میراث ناملموس فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای به نام کشور جمهوری آذربایجان در حالی که در سال 1389 آیین های ورزش پهلوانی و زورخانه ای توسط جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی شده بود، مورد بحث و انتقاد قرار گرفت.

با توجه به رویکرد و روش اجرای ثبت میراث ناملموس توسط یونسکو چنین اتفاقی می تواند مجدداً نیز تکرار شود، همان طور که این واقعه نیز دارای سابقه است.

به عنوان نمونه می توان به پرونده جهانی با عنوان چوگان؛ بازی سنتی با اسب در قره باغ که توسط کشور جمهوری آذربایجان در سال 1392 ثبت جهانی شد و اعتراض ایرانیان را به همراه داشت اشاره کرد که جمهوری اسلامی ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس ایران توسط سایر کشورها

بررسی ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس ایران توسط سایر کشورها