مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 دی 1401 ساعت 12:502023-01-09اجتماعي

درباره قلعه های اسماعیلیه با پیشینه ای تاریخی و حماسی/9


یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: قلعه «جواشیر گناباد» بر فراز قله شاه نشین کوهی در فاصله 2 کیلومتری جنوب روستای زیبد مشرف بر روستای «کلاته شهاب گبر» در ابعاد 80*35 احداث شده که در نزد اهالی منطقه به «قلعه شهاب» و «شاه نشین» شهرت دارد.

- ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: قلعه جواشیر گناباد بر فراز قله شاه نشین کوهی در فاصله 2 کیلومتری جنوب روستای زیبد مشرف بر روستای کلاته شهاب گبر در ابعاد 80*35 احداث شده که در نزد اهالی منطقه به قلعه شهاب و شاه نشین شهرت دارد.

البته در متون تاریخی در میان قلعه های اسماعیلیه قهستان چنین نام هایی مشاهده نمی شود.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: این قلعه به عظمت و وسعت قلعه سرتخت نبوده اما گویا از جایگاه سیاسی مهم تری برخوردار بوده است، زیرا به نوشته منهاج سراج جایگاه شخصیت والایی از اسماعیلیه به نام محتشم شهاب منصور ابوالفتح بوده و احتمالا از امکانات دفاعی و ساختاری متناسب با شأن آن شخصیت برخوردار بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این قلعه تخریب هایی صورت گرفته که به جزء بخش غربی نشانه هایی از حصار بر روی زمین دیده نمی شود و آثار مشخصی از دیوار یا فضاهای معماری بر جای نمانده است، این در حالی است که سرتاسر سطح قلعه از سنگ، قطعات آجر و کلوخه های گچ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درباره قلعه های اسماعیلیه با پیشینه ای تاریخی و حماسی/9

درباره قلعه های اسماعیلیه با پیشینه ای تاریخی و حماسی/9