مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 دی 1401 ساعت 10:352023-01-07سياسي

نور و جهان کوانتوم در مسجد شیخ لطف الله


مکانیسم نورپردازی در مسجد شیخ لطف الله بسیار تأمل برانگیز است و نشان می دهد معمار این بنا نسبت به نور و پیچیدگی های آن تسلط بسیار داشته است.

- همین موضوع عاملی شد تا پراش نور در فضای معماری از دیدگاه مکانیک کوانتوم و با تأکید بر جهان کوانتوم در مسجد شیخ لطف الله با حضور علاقه مندان در این بنای تاریخی برگزار شود.

عقیل عقیلی، باستان شناس و دانش آموخته مهندسی الکترونیک در این برنامه که جمعه (16 دی ماه) در مسجد شیخ لطف الله برگزار شد، با بیان اینکه این مسجد و مدرسه در عهد صفویه به دستور شاه عباس اول در اصفهان ساخته شد اظهار کرد: برخی از این مکان به عنوان مدرسه و برخی با عنوان مسجد یاد کرده اند که فرآیند ساخت آن از سال 1011 هجری قمری آغاز و پس از 17 سال در سال 1028 هجری قمری به پایان رسیده است.

او ادامه داد: این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و روبروی کاخ عالی قاپو قرار دارد و چند نکته ازجمله عدم وجود مناره و گلدسته و صحن مانند مساجد هم عصر با این بنا، مربع بودن گنبدخانه و استفاده از پنجره های متعدد برای نورگیری راهرو و فضای داخل گنبدخانه در آن قابل توجه است.

عقیلی با اشاره به آیات نگاشته شده در داخل گنبدخانه مسجد شیخ لطف الله گفت: این آیات اغلب به مفهوم نور اشاره دارند و با توجه به معماری مسجد به نظر می رسد که با توجه به نور و برای تأمل در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نور و جهان کوانتوم در مسجد شیخ لطف الله

نور و جهان کوانتوم در مسجد شیخ لطف الله