مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 دی 1401 ساعت 13:102023-01-02اجتماعي

آشنایی با «منداب» گیاهی پر خاصیت در دل کویر ایران


گیاه مَنداب که بیشتر به کود سبز شهرت یافته است و در گویش محلی مردم بافق به آنها بوته شور گفته می شود علاوه بر تامین علوفه دام به عنوان یک کود طبیعی برای تقویت اراضی کشاورزی در بافق به ویژه در مرکز شهرستان کشت می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار فارس در بافق، این شهرستان از لحاظ موقعیت مکانی در نقطه ای واقع شده که با مراتع و گیاه مرتعی فاصله زیادی در حدود 50 کیلومتر دارد و اطراف شهر عمدتا بیابانی و کویری است که کمتر بوته ای در آن رویش دارد و پوشش گیاهی آن بسیار فقیر است، مردم این شهرستان از روزگار قدیم برای تامین علوفه دام به کشت گیاهانی از قبیل ذرت علوفه ای، یونجه و منداب اقدام می کردند که کشت منداب هنوز مانند گذشته ادامه دارد.

منداب از گیاهانی است که در سال چهار مرحله چین و برداشت دارد و کشت آن بسیار مقرون به صرفه است و پس از برداشت برای غنی سازی خاک ساقه و ریشه این گیاه را به خاک بر می گردانند، امسال برداشت این گیاه علوفه ای در بافق به خاطر خشکسالی 10 درصد کاهش یافته است.

منداب ازت خاک را افزایش می دهد علی اصغر نبوی زاده، مدیر جهاد کشاورزی بافق در این باره به خبرنگار فارس از برداشت 600 تن گیاه علوفه ای منداب (کود سبز ) در  165 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: برداشت این محصول نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش نشان می دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آشنایی با «منداب» گیاهی پر خاصیت در دل کویر ایران

آشنایی با «منداب» گیاهی پر خاصیت در دل کویر ایران