مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 15:302022-12-21سياسي

جشن شب یلدا به فرصت طلایی برای گردشگری بدل شود


یک پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی با اشاره به واژه «میلاد اکبر» که ابوریحان بیرونی در مورد شب یلدا استفاده کرده است، ثبت جشن چله یا شب یلدا در میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو را اقدامی مهم برشمرد، - ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی با اشاره به واژه میلاد اکبر که ابوریحان بیرونی در مورد شب یلدا استفاده کرده است، ثبت جشن چله یا شب یلدا در میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو را اقدامی مهم برشمرد، تأکید کرد: باوجود ثبت جهانی یلدا، هنوز تا معرفی مطلوب آن در سطح جهانی و تبدیل آن به فرصت طلایی گردشگری راه بلندی در پیش است.

شاهین سپنتا در گفت وگو با ایسنا و با اشاره به فلسفه شکل گیری شب یلدا، گفت: جشن شب چله، در آغاز یک دوره چهل روزه است که از ابتدای زمستان آغازشده و به جشن سده در دهم بهمن ماه ختم می شود.

این جشن که پیشینه ای به دیرینگی کیش مهر در ایران زمین دارد، جشن زایش مهر یا برآمدن پرتوهای خورشید پس از بلندترین شب سال است؛ به همین دلیل نام دیگر آن یلدا به معنی زایش است و ابوریحان بیرونی در کتاب خود با نام آثارالباقیه از این جشن که هم زمان با انقلاب زمستانی است، با عنوان میلاد اکبر یاد می کند.

او با بیان اینکه شب یلدا نویدبخش بلندترشدن روزها، گرم شدن و بارورشدن زمین و آغاز دوباره کشت و کار است، افزود: هم نشینی تا پگاه در ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جشن شب یلدا به فرصت طلایی برای گردشگری بدل شود

جشن شب یلدا به فرصت طلایی برای گردشگری بدل شود