مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 آذر 1401 ساعت 15:502022-12-18سياسي

بی توجهی به کلیدِ اسرار کرانه های شمالی خلیج فارس


«تل (تپه) تهماچی» کلیدی برای درک جوامع پیش از تاریخ کرانه های شمالی خلیج فارس است که به دلیل تلقی و نظریه های نادرست برخی صاحبنظران، - یک باستان شناس گفت: تل (تپه) تهماچی کلیدی برای درک جوامع پیش از تاریخ کرانه های شمالی خلیج فارس است که به دلیل تلقی و نظریه های نادرست برخی صاحبنظران، مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، عباس مقدم ـ عضو هیأت علمی این پژوهشگاه ـ در نشست تخصصی باستان شناسی که 27 آذر 1401 همزمان با هفته پژوهش برگزار شد، گفت: مطالعات اولیه نشان می دهد که پهنه زیستی در کرانه های شمالی خلیج فارس دارای منابعی چون مراتع، سنگ و قیر، خاک رسوبی مرغوب، آفتاب تابان، آب شیرین و آبزیان دریایی است و اگر سهولت راه های آبی را به این فهرست اضافه کنیم، آنگاه با زیست بوم فراخی مواجه هستیم که جوامع انسانی طی هزاره های گذشته می توانستند به خوبی از آن بهره مند شوند.

او افزود: در این بین، تلقی نادرست برخی صاحب نظران مبنی بر مغروق بودن سواحل شمالی خلیج فارس در پیش از تاریخ باعث شده است تا این زیست بوم گسترده کمتر مورد توجه پژوهشگران در دهه های گذشته قرار گیرد.

این باستان شناس گفت: با نگاهی به سابقه پژوهش های صورت گرفته، پژوهش های باستان شناختی پیش از تاریخ عمدتا در نواحی میان کوهی زاگرس و جلگه های رسوبی و در مواردی در دشت های پ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بی توجهی به کلیدِ اسرار کرانه های شمالی خلیج فارس

بی توجهی به کلیدِ اسرار کرانه های شمالی خلیج فارس