مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 آذر 1401 ساعت 10:202022-12-17اجتماعي

نسخه های دیگر کتیبه بیستون کجاست؟ 


حدود 2500 سال پیش بود که داریوش اول هخامنشی برای جاودانه ماندن فتوحات و افتخاراتش دستور داد تا سنگ نگاره ای بر روی صخره کوهی مقدس به نام بیستون حجاری کنند.

- ایسنا/کرمانشاه حدود 2500 سال پیش بود که داریوش اول هخامنشی برای جاودانه ماندن فتوحات و افتخاراتش دستور داد تا سنگ نگاره ای بر روی صخره کوهی مقدس به نام "بیستون" حجاری کنند.

  به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سنگ تراشان این کتیبه را در ارتفاع چند ده متری از سطح زمین حجاری کردند و گمان می رود برای اینکه بتوانند این اثر را خلق کنند، از قسمت بالای کوه پلکان هایی برای دسترسی درست کردند که پس از اتمام کارشان و پایان خلق کتیبه آن را تراشیدند و سعی کردند محو کنند تا کسی به شاهکارشان دسترسی پیدا نکند و البته امروز بقایایی از آن پلکان ها هنوز دیده می شود.

کتیبه ای که سنگ تراشان آن را به دستور داریوش اول هخامنشی حجاری کردند و امروزه یکی از مشهورترین و مهمترین سندهای تاریخ جهان است، شرح سرگذشت پیروزیهای داریوش بزرگ بر گئومات مغ(بردیای دروغین) و به بندکشیدن یاغیان برای آیندگان بود.

داریوش در این کتیبه به سه زبان عیلامی، اکدی و پارسی باستان ضمن معرفی کامل خود و سلسله اش، به تشریح چگونگی قتل بردیا توسط کمبوجیه، شورش گئومات، مرگ کمبوجیه، ترور گئومات، بر تخت نشستن داریوش، سرکوب 16 شورش و چیرگی بر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نسخه های دیگر کتیبه بیستون کجاست؟ 

نسخه های دیگر کتیبه بیستون کجاست؟