مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 آبان 1401 ساعت 16:502022-11-21اجتماعي

کشفی تازه در زمستان گاه قلعه الموت


باستان شناسان در جریان گمانه زنی قلعه «لمبسر» الموت که در متون تاریخی به «کلید قلاع گیلان» ملقب است، کاشی های تک رنگی را کشف کردند که قدمت آن ها به قرون میانی اسلامی می رسد.

- باستان شناسان در جریان گمانه زنی قلعه لمبسر الموت که در متون تاریخی به کلید قلاع گیلان ملقب است، کاشی های تک رنگی را کشف کردند که قدمت آن ها به قرون میانی اسلامی می رسد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دژ کهن و مشهور لمبسر با ارتفاع 1225 متر از سطح دریا، در سه کیلومتری شمال شرق شهر رازمیان مرکز بخش الموت غربی و در غرب دره عمیق رودخانه نینه رود (از شاخابه های شاهرود)، قرارگرفته است.

قلعه لمبسر را نایب الحکومه و یا زمستان گاه قلعه الموت می خوانند که با بیش از شش هکتار وسعت، بزرگترین دژ منطقه الموت به شمار می آید.

مسیر دسترسی به این قلعه از طریق دو دروازه است که به ترتیب دروازه شمال شرقی با ارتفاع و شیب بسیار تندی قلعه را از هر تعرضی مصون می کند و دروازه جنوب غربی، همراه با اتاق نگهبانی و توقفگاهی به صورت چرخشی است.

کامبیز کبیری ـ سرپرست هیأت باستان شناسی قلعه لمبسر ـ با ارائه این اطلاعات، در توضیحات تکمیلی درباره قدمت و تاریخچه این قلعه گفت: در دوره اسلامی و در زمان حکومت حسن صباح، ساکنان قلعه لمبسر دو قوم رشاموج و لامسالار بودند که پیشوای اسماعیلیان جمعی از فداییان را ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشفی تازه در زمستان گاه قلعه الموت

کشفی تازه در زمستان گاه قلعه الموت