مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 آبان 1401 ساعت 10:352022-11-16سياسي

تحلیل حوادث اخیر ایران در یک نشست دانشگاهی در مشهد


عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن برشمردن ویژگی های جنبش های اجتماعی، اتفاقات اخیر ایران را یک جنبش اجتماعی جدید عنوان کرد.

- دکتر مجید فولادیان در جلسه گفت وگو پیرامون جنبش های اجتماعی با تکیه بر اعتراضات اخیر که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: عده ای بر این باورند که اتفاقات اخیر اغتشاش بود و برخی از افراد به دنبال آشوب آفرینی بودند.

عده دیگری اتفاقات اخیر را اعتراض می دانند اما به نظر من و بسیاری دیگر از جامعه شناسان، این اتفاقات اخیر یک جنبش اجتماعی است.

وی افزود: از نظر آنتونی گیدنز، جامعه شناس بریتانیایی، جنبش اجتماعی تلاش جمعی است برای پیشبرد علایق مشترک یا تحقق اهداف مشترک با عمل جمعی خارج از عرصه های نهادی مرسوم.

همچنین از نظر هربرت بلومر، جامعه شناس آمریکایی نیز جنبش اجتماعی برخاسته از نارضایتی ابعادی از جامعه است و کنشگران جنبش در پی اصلاح آنند و جنبش های اجتماعی می کوشند نظام جدیدی را در زندگی ایجاد کنند.

این جامعه شناس ادامه داد: بر این اساس جنبش اجتماعی یک کنش جمعی اعتراضی و تعارضی نسبت به یک یا چند تبعیض است.

امروز مشاهده می شود که حوادث اخیر ایران اولین ویژگی جنبش اجتماعی را دارد چراکه کنشی است جمعی و به شکاف های جنسیتی، نسلی و قومیتی معطوف است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیل حوادث اخیر ایران در یک نشست دانشگاهی در مشهد

تحلیل حوادث اخیر ایران در یک نشست دانشگاهی در مشهد