مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 آبان 1401 ساعت 12:352022-11-12فرهنگي

شروع مرحله جدید مرمت خانه تاریخی «گلچین» در دزفول


برای بهبود وضعیت خانه تاریخی «گلچین» در دزفول عملیات مرمت همراه با کارشناسی و نظارت اداره میراث فرهنگی این بنا در حال انجام است.

- ایسنا/خوزستان برای بهبود وضعیت خانه تاریخی گلچین در دزفول عملیات مرمت همراه با کارشناسی و نظارت اداره میراث فرهنگی این بنا در حال انجام است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بخش هایی از این بنای ملی سال های 88 تا 90 و نیز سال گذشته مرمت و در آن فرآیند اقداماتی نظیر مرمت دیوارها و سقف ها، موریانه زدایی، عایق کاری و آجرفرش بام ها انجام شد.

خانه تاریخی گلچین از نظر موقعیت قرارگیری در محله تاریخی مسجد در میان مجموعه ای عظیم و منحصربفردی از بناهای تاریخی دزفول نظیر مجموعه حمام، مسجد، مدرسه و بقعه شاهرکن الدین، بازار تاریخی دزفول و مسجد جامع شهر و نزدیک به خیابان های اصلی قرار گرفته و از این نظر از اهمیت بالایی برخوردار است.

قدمت اولیه این بنا با توجه به نوع تقارن های موجود در پلان و نما و تزیینات آجری پیرامون حیاط به بیش از 100سال و به دوره قاجاریه می رسد و تا اوایل دوره پهلوی تغییراتی در آن اعمال شده است.

این بنا دارای یک حیاط کوچک در مرکز بوده که به نقوش زیبای آجری با نام خوون چینی تزیین شده است؛ نقوشی که با خلاقیت وصف ناشدنی معماران خوش ذوق سنتی دزفول کنار هم خلق شده اند و زیبایی خیره کننده ای به این مکان تاریخی داد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شروع مرحله جدید مرمت خانه تاریخی «گلچین» در دزفول

شروع مرحله جدید مرمت خانه تاریخی «گلچین» در دزفول