مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 آبان 1401 ساعت 07:102022-11-06سياسي

باخت شاهِ پهلوی و میزِ قمار ارتشبد ازهاری


تیم مشاوران پهلویِ پسر کارت های برنده خود را پی درپی روی میزِ قمار ریختند و نخست وزیران شیک پوش و کراواتیِ با رنگ و لعاب متنوع و شعارهای رنگارنگ تر، - بله قربان گفتند و فدای بقای سلطان شدند اما نتیجه عملکرد نخست وزیران مردم گریز جز تسریع سقوط سلطنت پهلوی نشد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، امروز 15 آبان چهل و چهارمین سالروز انتصاب ارتشبد غلامرضا ازهاری به نخست وزیری ایران در سال 1357 است.

تعویض های بی اثر سمت چپ حسنعلی منصور بعد از ترور حسنعلی منصور در ششم بهمن 1343 به دست محمد بخارایی از اعضای اصلی جمعیت فداییان اسلام، امیرعباس هویدا سکاندار اداره دولت پهلوی شد و تا 15 مرداد 1356 بر سر کار ماند.

محمدرضا شاه در دوره حدود 13 ساله نخست وزیری هویدا بیش از هر دوره دیگری از سلطنت فاصله گرفت و در امور اجرایی کشور دخالت کرد.

نتیجه دخالت های شاه در امور اجرایی از یک سو و ضعف و بی کفایتی های رو به افزایش هویدا از سوی دیگر موجب فاصله گرفتن بیش از پیش حکومت از مردم شد.

محمدرضا پهلوی زمانی از این خواب خرگوشی بیدار شد که متوجه قوی تر شدن اتحاد مردم و آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی که سال های تبعید در ترکیه و عراق و فرانسه را پشت سر می گذاشت، شد.

او برای همراه نشان دادن خود و حکومتش با مردم، هویدار را فدا کرد و جمشید آموزگار را در تاریخ 16 مرداد 1356 به عنو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باخت شاهِ پهلوی و میزِ قمار ارتشبد ازهاری

باخت شاهِ پهلوی و میزِ قمار ارتشبد ازهاری