مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 آبان 1401 ساعت 13:272022-10-23دانش

بهینه سازی فرایند رنگرزی کالای پشمی با رنگزای طبیعی کینوا مورد بررسی قرار گرفت


بهینه سازی فرایند رنگرزی کالای پشمی با رنگزای طبیعی کینوا توسط پژوهشگران دانشکده هنر دانشگاه بیرجند مورد بررسی قرار گرفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، فاطمه طاهری راد، با دفاع از پایان نامه اش با عنوان بهینه سازی فرایند رنگرزی کالای پشمی با رنگزای طبیعی کینوا ،  به عنوان اولین دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فرش- گرایش مواد اولیه و رنگرزی دانشکده هنر دانش آموخته  شد.

در سال های اخیر دلایل متعددی از جمله به خطر افتادن محیط زیست، سمی و سرطان زا بودن رنگ های شیمیایی و خطر جدی برای سلامت انسان، سبب شده است، که جوامع بشری درصدد یافتن جایگزین مناسبی برای این منابع باشند.

به همین دلیل امروزه استفاده از مواد رنگزای طبیعی و فرآیند رنگرزی طبیعی برای رنگرزی منسوجات مورد توجه پژوهشگران و بخش صنعتی قرار گرفته است.

یکی از راهکارها جهت توسعه رنگرزی طبیعی، شناسایی و معرفی رنگزاهای طبیعی جدید و مقرون به صرفه حاصل از مواد ضایعاتی و دورریز می باشد.

در این پژوهش، بخش های دورریز (برگ و ساقه) گیاه کینوا به عنوان ماده یک منبع جدید رنگزای طبیعی برای رنگرزی نخ پشمی جهت کسب شید رنگی زرد معرفی شده و شرایط رنگرزی با این دورریز گیاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بهینه سازی فرایند رنگرزی کالای پشمی با رنگزای طبیعی کینوا مورد بررسی قرار گرفت

بهینه سازی فرایند رنگرزی کالای پشمی با رنگزای طبیعی کینوا مورد بررسی قرار گرفت