مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 آبان 1401 ساعت 11:022022-10-23اقتصادي

اشتباه برخی رسانه ها در تلقی ارقام خالص حساب سرمایه به عنوان میزان فرار سرمایه


بانک مرکزی در خصوص ابهامات مطرح شده در مورد فرار سرمایه توضیحاتی ارائه کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، هنگامی که اقتصاد با مازاد حساب جاری مواجه است، این مازاد در اشکال مختلف و با علامت منفی در حساب مالی و سرمایه یا خالص حساب سرمایه نمود می یابد.

بنابراین، علامت منفی خالص حساب مالی و سرمایه یا خالص حساب سرمایه نشان دهنده افزایش خالص مطالبات از دنیای خارج است و لذا تلقی ارقام این دو حساب به عنوان فرار سرمایه از کشور کاملاً نادرست است.

برخی از رسانه ها در روزهای اخیر با استناد به آمار منتشر شده در خصوص خالص حساب سرمایه بانک مرکزی و مقایسه آن با ارقام سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران (FDI) طی سالهای 2016 تا 2020 که توسط سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) منتشر شده، دو نکته را منتشر کرده اند.

نکته اول به این موضوع اشاره دارد که طی دوره های مورد بررسی شتاب خروج سرمایه به مراتب بیشتر از ورود سرمایه بوده است و نکته دیگر اینکه مجموع خروج سرمایه در حد فاصل سال های 1380 تا 1400 بالغ بر 200 میلیارد دلار تخمین زده می شود و لذا خروج سرمایه شدت گرفته است.

در خصوص این موضوع ابتدا لازم به اشاره است که ارقام جدول تراز پرداخت ها دارای ماهیت حسابداری بوده و ارقام با علائم مثبت و منفی دارای تعابیر و تفاسیر خاص خود


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اشتباه برخی رسانه ها در تلقی ارقام خالص حساب سرمایه به عنوان میزان فرار سرمایه

اشتباه برخی رسانه ها در تلقی ارقام خالص حساب سرمایه به عنوان میزان فرار سرمایه