موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - همسان سازي حقوق بازنشستگان - نقل و انتقالات - قاضي زاده هاشمي - بازنشستگان تامين اجتماعي - تامين اجتماعي - سازمان برنامه و بودجه - انتخابات رياست جمهوري - انتخابات رياست - مقالات نانو - راديو صبا - اداره كل بهزيستي استان فارس - وزارت صنعت، معدن و تجارت - سيدرمضان - فيلم جادوگر شهر اُز - سازمان اورژانس تهران - ورزشگاه كشوري - ماشين آلات سنگين راهداري - پلازاي ميدان هفتم تير - شهرستان ماكو - خوشانه - تهذيب

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 مهر 1401 ساعت 11:422022-10-19اقتصادي

مصائب عوارض صادراتی محصولات جالیزی برای کشاورزان و تجارت کشور


تعیین عوارض صادراتی برای محصولات جالیزی آن هم در فصل برداشت، کشاورزان را شوکه کرده است؛ کشاورزان برای برداشت و یا رها کردن محصول در مزرعه دچار تردید هستند.

- ؛ در فروردین امسال دولت تصمیم گرفت صادرات محصولات آب بر و جالیزی را ممنوع کند که پس از چندی این تصمیم به ایجاد عوارض برای صادرات این محصولات تبدیل شد.

بنابر ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی از اول مهر تا 15 دی عوارض 4 هزارتومانی به ازای صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی و از ابتدای بهمن تا پایان بهمن به ازای هر کیلوگرم پیاز 2 هزارتومان عوارض لحاظ شد.

محصولات جالیزی و سبزی جات چقدر آب نیاز دارد؟ دولت دلیل این تصمیم خود را آب بر بودن محصولات جالیزی عنوان کرد، اما باید این نکته را متذکر شد که محصولات جالیزی، آب بری بسیار کمتری نسبت به بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر دارند.

برای مثال هندوانه به عنوان شاخص ترین محصول جالیزی آب بر شناخته می شود، اما برای تولید یک کیلوگرم هندوانه، تنها 200 لیتر آب نیاز است.

درحالی که مطابق برآوردها، هر کیلوگرم سیب به بیش از 700 لیتر، هر کیلو گرم گندم به بیش از 1300 لیتر و هر کیلوگرم پسته نیز به بیش از 10 هزار لیتر آب نیاز دارد؛ بنابراین آب بر بودن محصولات جالیزی گزاره اشتباهی است و هندوانه نسبت به اقلام مذکور، آب کمتری مصرف و ارز بیشتری وارد کشور می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مصائب عوارض صادراتی محصولات جالیزی برای کشاورزان و تجارت کشور

مصائب عوارض صادراتی محصولات جالیزی برای کشاورزان و تجارت کشور