مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 21 مهر 1401 ساعت 12:572022-10-13اقتصادي

آبخوان دشت اردبیل 13 متر افت کرده است/ مطالعه امکان سنجی تغذیه مصنوعی آبخوان


مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: برداشت بیش از ظرفیت و ندادن فرصت تنفس باعث شده تا سطح آبخوان دشت اردبیل در سال های اخیر 13 متر افت کرده باشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اردبیل، نبی اله پاسبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم، برداشت بیش از ظرفیت و ندادن فرصت تنفس برای احیا منابع آبی زیرزمینی، سطح آبخوان دشت اردبیل در سال های اخیر 13 متر افت کرده است.

وی افزود: تا قبل از سال 1363 بین تخلیه و تغذیه آبخوان تعادل برقرار بوده لذا سطح آب دشت بین 0 تا 25 متر قرار داشت به طوری که مناطقی از دشت به دلیل بالابودن سطح آب زیرزمینی به صورت ماندابی بوده، لذا امکان توسعه کشاورزی در آن ها نبود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: علی رغم اقدامات انجام شده، بیلان دشت همچنان منفی بوده به طوری که در 49 سال متوسط  افت سطح آب به بیش از 13 متررسید که معادل 780 میلیون مترمکعب کسری مخزن است.

تغذیه مصنوعی آبخوان دشت اردبیل امکان سنجی می شود پاسبان ادامه داد: به منظور افزایش تغذیه و جلوگیری از افت سطح آب های زیرزمینی، امکان سنجی تغذیه مصنوعی آبخوان دشت اردبیل با استفاده از پساب تصفیه شده مطالعه می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آبخوان دشت اردبیل 13 متر افت کرده است/ مطالعه امکان سنجی تغذیه مصنوعی آبخوان

آبخوان دشت اردبیل 13 متر افت کرده است/ مطالعه امکان سنجی تغذیه مصنوعی آبخوان