مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 مهر 1401 ساعت 18:372022-10-12اقتصادي

قلعه کنگلو؛ عقاب مازندران


سایه بال هایش مانند بازوهایی است که می خواهد همه چیز را در حمایت خود بگیرد و مانعی باشد برای جلوگیری از رانش هسته مرکزی دژ.

صحبت از قلعه کنگلو است؛ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، این قلعه در استتار طبیعی بالای دره باستانی آرم و در شکاف بخشی از رشته کوه های البرز در سوادکوه قرار دارد و همین یکی از دلایلی بوده که از دستبرد و تجاوز بیگانگان و غارتگران در امان مانده است.

دژ کنگلو از پلان منحصربه فردی در میان قلاع و استحکامات دفاعی ایران برخوردار است که با بهره گیری از تکنیک های بومی البرز ساخته شده و دارای معماری اشکانی- ساسانی است.

فرم طاق های این قلعه قابل قیاس با غار دژ اسپهبد خورشید در همین منطقه و قلعه دختر فیروزآباد، کاخ سروستان و مجموعه تخت سلیمان در دیگر نقاط ایران است.

سامان توفیق، سرپرست پروژه ملی غار- دژ اسپهبد خورشید وضعیت قلعه کنگلو را این گونه به خبرنگاران توضیح می دهد: قلعه کنگلو در جنوب رشته کوه خرو ِرو با ارتفاع سه هزار و 620 متر قرار دارد اما بومیان این منطقه را چکل به معنی چکادکوه و صخره دست نیافتنی می نامند و دلیل انتخاب این نام هم این است که چکل آنقدر بلند است که خورشید هر روز برای طلوع از زیر آن بالا آمده و در هنگام غروب از یال غربی چکل پایین می رود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قلعه کنگلو؛ عقاب مازندران

قلعه کنگلو؛ عقاب مازندران