مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 مهر 1401 ساعت 18:022022-09-27سياسي

برگزاری آیین سنتی چق چقه زنی در روز پایانی ماه صفر در نایین


در آخرین روز ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا(ع)، در شهرستان نایین هیأت های محله محمدیه به سمت امامزاده سلطان سید علی(ع) حرکت می کنند و در پایان این تجمع، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از نایین، در آخرین روز ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا(ع)، در شهرستان نایین هیأت های محله محمدیه به سمت امامزاده سلطان سید علی(ع) حرکت می کنند و در پایان این تجمع، مراسم سنتی چق چقه زنی اجرا می شود.

در این آیین، فرد چق چقه زن، درحالیکه دو قطعه چوب به نام چق چقی را در دست دارد، همزمان با نوحه سرایی مداح که با آهنگ خاص و اشعار سنتی به نوحه خوانی می پردازد، این چوب ها را به هم می زند.

دایره ای و با قطر 10 تا 20 سانتی متر ساخته می شود.

مراسم چق چقی زنی یا سنگ زنی یکی از آیین های قدیمی جذاب و منحصر به فرد نایینی ها است که در طول ماه های محرم و صفر توسط هیأت کوی سنگ و هیأت محمدیه در امامزاده سلطان سید علی(ع) این شهرستان برگزار می شود، همچنین هیأت محمدیه در ماه صفر این مراسم را در جوار حرم حضرت معصومه(س) برگزار می کنند.

در این مراسم مداح بر روی بلندی قرار گرفته و در ریتم های مختلف پنج ضرب، چهار ضرب، سه ضرب و دوضربِ تند و کند ابیات متفاوتی را می خواند، پایین پای مداح 3 نفر از بزرگان هیأت می ایستند و با مردم که دور آنان حلقه زده اند یک مصرع خاص را تکرار می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برگزاری آیین سنتی چق چقه زنی در روز پایانی ماه صفر در نایین

برگزاری آیین سنتی چق چقه زنی در روز پایانی ماه صفر در نایین