مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 شهریور 1401 ساعت 00:022022-09-20اقتصادي

«صنعت ایران» و یک مشکل قاجاری!


در دوره قاجار وضعیت صنعت ایران چگونه بود و چه مشکلی داشت؟ «ادوارد پولاک» اتریشی این مشکل را نوشته برای تاریخ؛ «خام فروشی» مشکلی قدیمی در صنعت ایران است که حتی در دوره قاجار هم بود.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: یاکوب ادوارد پولاک معلم دارالفنون و پزشک مخصوص ناصرالدین قاجار بود و حدود 10 سال در ایران اقامت داشت.

وی در کتاب ایران و ایرانیان به شرح و توصیف وضعیت زندگی فردی و اجتماعی ایران از ابعاد مختلف پرداخته و اطلاعاتی ارزشمند درباره ایرانیان قاجاری برای تاریخ باقی گذاشته است.

ادوارد پولاک در بخشی از کتابش به مشکلات بخش صنعت و نبود حمایت دولتی از صنعتگران اشاره کرده و درباره وضعیت صنایع ایران چنین نوشته است: صنایع ایران را هر چند با صنایع دول اروپایی نمی توان قیاس کرد اما روی هم رفته صنعت بی اهمیت هم نیست و قسمت اعظم احتیاجات داخلی را تامین می کند.

هرگاه در نظر بگیریم که از جانب دولت کوچک ترین اقدامی برای ترویج و ترفیع کار و پیشه انجام نمی گیرد و حتی برخلاف آن یک نظام نامعقول گمرکی واردات کالای خارجی را به ضرر مصنوعات داخلی مملکت تشویق می کند و از سوی دیگر در این مملکت جاده و وسایط ارتباطی وجود ندارد، ذخایر فلزات در دل خاک مدفون مانده است و آهن را به قیمت گزاف باید از خارج وارد کرد، هرگاه نقایص ابزارها و ماشین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«صنعت ایران» و یک مشکل قاجاری!

«صنعت ایران» و یک مشکل قاجاری!