مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 مرداد 1401 ساعت 07:572022-08-16اجتماعي

روایت درد دل عشایر قشقایی، از معیشت تا ایل راه


خشکسالی، تأمین امنیت دام و خود عشایر، از بین رفتن ایل راه ها، تأمین علوفه هنگام کوچ پاییزه و اخذ تعرفه چندین برابری حمل دام، تنها بخشی از مشکلات عشایر است که مسؤولان شهرستان شهرضا را برای رفع آن به منطقه عشایری کشاند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرضا، سقف شان آسمان است و فرش شان زمین؛ عشایری که دغدغه چاردیواری ندارند و هر جا که منظره اش سر سبز و زیبا باشد و آبی در دسترس، چادرسیاه هایشان را برپا می کنند و زندگی را زندگی.

صدای زنگوله ها، پوشش رنگارنگ و اصیل مردان و زنان، بوی دلنشین خاک باران خورده، غذاهای طبیعی، بازی های بومی و محلی، آواها و نواهای سنتی و نوای نی مردان از جلوه های دلنشین زندگی عشایر بوده که رویایی برای مردم شهرنشین با وجود هزاران زرق و برق است.

چادرهای عشایری، مرغ و جوجه هایی که دور تا دور این چادرها در پی دانه ای هستند و گوسفندان و بزهایی که هر چند تعدادشان کم است اما تصویر دویدن و جهیدن آن ها برای آنان که همه روزشان را با دود و ماشین سپری می کنند، هیجان انگیز و نوید یک زندگی پرنشاط است.

اساس اقتصاد زندگی کوچ نشینی بر پایه دامپروری است و دام، بنیان معیشت زندگی عشایری را تشکیل می دهد و بر این اساس آب و علف مهم ترین نیاز عشایر و بهانه ای برای کوچ است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایت درد دل عشایر قشقایی، از معیشت تا ایل راه

روایت درد دل عشایر قشقایی، از معیشت تا ایل راه