مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 23 مرداد 1401 ساعت 13:422022-08-14فرهنگي

چگونه یک فیلم سینمایی باعث تاسیس سازمان انتقال خون ایران شد؟


داریوش مهرجویی در مقاطعی در آمریکا زندگی می کرده و کاملا با سینمای روز دنیا آشنا بوده و «دایره مینا» هم به خوبی نشان گر مهارت او در کارگردانی است.

- داریوش مهرجویی در مقاطعی در آمریکا زندگی می کرده و کاملا با سینمای روز دنیا آشنا بوده و دایره مینا هم به خوبی نشان گر مهارت او در کارگردانی است.

باورش شاید چندان ساده نباشد که چگونه ساخت یک فیلم درباره فاجعه ای به نام تجارت خون در بعضی محلات تهران سبب راه اندازی سازمان انتقال خون در کشورمان شده است.

دایره مینا ساخته داریوش مهرجویی چنین نقش مهمی داشته و گفته می شود تنها فیلمی در تاریخ سینمای جهان است که به چنین تحولی منجر شده است.

اما قصه ساخت این فیلم چیست، داریوش مهرجویی در نخستین سال های فعالیت خود به پیشنهاد یکی از دوستان پزشکش با بازدید از بخشی محله های حاشیه ای تهران متوجه وضعیت هولناک تجارت خون شد و تصمیم گرفت مستندی درباره این فجایع بسازد.

او که با غلامحسین ساعدی دوستی نزدیکی داشت، این ماجرا را برای دوست خود تعریف کرد و ساعدی هم که همزمان پزشک و نویسنده بود، گفت که اتفاقا قصه ای درباره همین موضوع دارد و این چنین بود که فیلم دایره مینا با اقتباسی از قصه آشغالدونی ساعدی ساخته شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چگونه یک فیلم سینمایی باعث تاسیس سازمان انتقال خون ایران شد؟

چگونه یک فیلم سینمایی باعث تاسیس سازمان انتقال خون ایران شد؟