مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 مرداد 1401 ساعت 11:022022-07-28اجتماعي

کشف آبراهه در سکونتگاه زیرزمینی بافت تاریخی ابرکوه


رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه یزد از کشف آبراهه ای زیبا در اقامتگاه زیرزمینی واقع در زیر بافت تاریخی این شهر خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد به نقل از پایگاه خبری میراث فرهنگی این استان، حمید مشتاقیان اظهار کرد: طبق عکس هوایی قدیمی ابرکوه و با توجه به بررسی های انجام شده، مشخص شد که مردم قدیم، خانه ها، محل سکونت و مکان هایی را که برایشان مهم بوده را روی تخته سنگ ها بنا می کردند و فاصله بین این سنگ ها توسط گذشتگان به باغ تبدیل شده و آنان برای سهولت در دسترسی ها، امنیت، انتقال آب و زندگی خود، مسیرهایی را پیش بینی کرده بودند.

وی افزود: همچنین با توجه به وجود اتاقک های سنگی کوچک در خانه های تاریخی ابرکوه که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان دهنده کارایی خاص آن ها درگذشته بوده، بررسی و تحقیقات در این خصوص آغاز و منجر به کشف یک سکونتگاه زیرزمینی شد.

به گفته وی با توجه به احتمالاتی که مبنی بر وجود نمونه های بیشتری از این مجموعه زیرزمینی در سایر محلات و شاید در تمام بافت تاریخی ابرکوه وجود دارد، همچنان تحقیقات ادامه داشته و اکنون منجر به کشف آبراهه ای زیبا از سنگ های تراش شده است.

مشتاقیان با اشاره به این که سنگ های بکار رفته در ساخت این آبراهه از نوع سنگ های بکار رفته در بناهای قاجاری شهرستان است،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آبراهه در سکونتگاه زیرزمینی بافت تاریخی ابرکوه

کشف آبراهه در سکونتگاه زیرزمینی بافت تاریخی ابرکوه