مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 مرداد 1401 ساعت 07:472022-07-28سياسي

نقش رضاشاه در فروپاشی نظام ایلی کتاب شد


کتاب تشکیل دولت پهلوی اول و تاثیر آن در فروپاشی نظام ایلی به قلم خدابخش قربانپور دشتکی به همت پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، کتاب تشکیل دولت پهلوی اول و تاثیر آن در فروپاشی نظام ایلی به قلم خدابخش قربانپور دشتکی به همت پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد.

ایران، کشوری است با ایلات متعدد که با موجودیت سیاسی واحدی در طول تاریخ در کنار هم زندگی کرده و در شادی های همدیگر شریک بوده اند و در مواقع بحران، دست در دست هم نهاده و از موجودیت این مرز و بوم حراست کرده اند.

گرایش عمده ایلات در ایران این بود که همواره از تمامیت ارضی ایران محافظت کرده اند، اما در پاره ای موارد، تحت تأثیر عواملی که عمدتا ریشه در تحریکات بیگانگان داشته است، برخی ایلات، گرایش های گریز از مرکز را در پیش گرفته اند.

تا قبل از به قدرت رسیدن سلسله پهلوی در ایران، از آنجا که دولت متمرکز هنوز پدید نیامده بود، ایلات و عشایر آزادی عمل فراوانی داشتند و از آنجا که کشور در وضعیت ایلیاتی به سر می برد، رؤسای ایلات و عشایر بر مناطق محل حضور خویش سلطه داشتند و به اداره آن مناطق می پرداختند.

پیدایش دولت متمرکز در دوران حاکمیت پهلوی سبب شد آزادی های سنتی ایلات محدود شود، در نتیجه، زمینه نارضایتی در میان ایلات پدیدار شد و به دنبال آن، در من


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش رضاشاه در فروپاشی نظام ایلی کتاب شد

نقش رضاشاه در فروپاشی نظام ایلی کتاب شد