مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 15 تیر 1401 ساعت 08:472022-07-06اقتصادي

9 تدبیر دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی/ کاهش سرعت چاپ پول و تقویت حکمرانی ریال


آنچه که بیش از همه طی سال های اخیر موجب رشد ویرانگر نقدینگی در اقتصاد ایران شد، تحمیل فشار کسری بودجه آشکار و پنهان دولت ها بر سیستم بانکی و به دنبال آن رشد پایه پولی است ، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رشد منفی دو دهم درصدی حجم نقدینگی در فروردین ماه سال 1401 آماری است که نشان از توفیق سیاست های ضد تورمی دولت سیزدهم دارد؛ رویکردی که پس از 9 سال به رشد منفی نقدینگی در فروردین ماه 1401 در مقایسه با اسفند ماه سال 1400 منجر شد .

بر این اساس حجم نقدینگی در فروردین در مرز 4823.

29 هزار میلیارد تومان متوقف شد ، پیش از این در فروردین 1392 در دولت دهم رشد ماهانه نقدینگی منفی شده بود اما در دولت های یازدهم و دوازدهم با رشد سرسام آور نقدینگی مواجه بودیم که نتیجه استقراض های گسترده دولت از بانک مرکزی و خلق پول بی رویه توسط نظام بانکی بود.

هر چند کاهش حجم نقدینگی در یک ماه دلیل استمرار این روند نیست اما بسته سیاست ضد تورمی بانک مرکزی چشم انداز روشنی در این عرصه را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است .

* حذف برداشت تنخواه دولت از منابع بانک مرکزی به گفته مسئولان بانک مرکزی عدم برداشت دولت از منابع این بانک در قالب تنخواه و البته کنترل اضافه برداشت نظام بانکی از طریق الزام بانک ها به سپرده وثیقه نزد بانک مرکزی دو اقدام  مهم بانک مرکزی د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

9 تدبیر دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی/ کاهش سرعت چاپ پول و تقویت حکمرانی ریال

9 تدبیر دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی/ کاهش سرعت چاپ پول و تقویت حکمرانی ریال