مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 تیر 1401 ساعت 07:372022-07-04پزشكي

درسی از کرونا برای مهار وبا


وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، - بسیار کشنده است.

خرداد ماه بود که خبر شیوع وبا در اقلیم کردستان عراق منتشر شد و بلافاصله در این سوی مرز مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سرگرم تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرایت عفونت به ایران شدند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا، هر کس دو پا داشت و می توانست فرار کند، برای حفظ جان خود از پایتخت گریخت؛ مردم چنان می مردند که گویی برگ از درخت می ریزد و با اینکه در تهران آماری برای شمار مردگان وجود ندارد، من تصور می کنم بیش از یک سوم سکنه تهران در اثر وبا مردند .

این بخشی از نوشته متن کنت دوگوبینو (نویسنده، خاورشناس، شاعر، تاریخ نگار، پژوهشگر و سیاستمدار فرانسوی) است که سال 1273 زمانی که ایران درگیر وبای سخت بود نوشت.

وبا که در آن ساله به عنوان مرض موت شناخته می شد، در طول تاریخ هفت بار در جهان عالمگیر شد و در سال 1821 میلادی برای نخستین بار به واسطه تجارت انگلیسی ها وارد ایران شد و مصیبت زیادی به کشورمان وارد کرد.

در سال 1309 قمری وبای سختی در بادکوبه شیوع یافت و از حاجی طرخان به رشت رسید و از آنجا به سمنان و دامغان و یک سال بعد در تهران شیوع پیدا کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درسی از کرونا برای مهار وبا

درسی از کرونا برای مهار وبا