مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 تیر 1401 ساعت 08:072022-06-25پزشكي

چند باور اشتباه درباره «تریاک»


تاثیر مصرف تریاک در بروز برخی سرطان ها در مقایسه با مصرف دخانیات از سیگار هم بیشتر است و حتی مصرف طولانی مدت آن با افزایش بیماری های قلبی- عروقی همراه بوده و حتی شانس بروز حملات قلبی و سکته های قلبی و مغزی با مصرف آن دو برابر افزایش می یابد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، فرزانه سهرابی، معاون اجتماعی موسسه کادراس ضمن اشاره ای به تاریخچه مصرف تریاک در ایران، به ایسنا می گوید: پس از بنگ و حشیش ماده مخدری که به ایران راه یافت، تریاک بود.

مصرف تریاک به منزله دارویی مسکن و اثربخش، نتیجه تحقیقات بوعلی سینا و محمد زکریای رازی بوده است.

آنها در شمار نخستین پزشکانی بودند که در قرن 10 میلادی، خواص تریاک را شناخته و برای پیشبرد اهداف پزشکی از آن به عنوان پادزهر استفاده می کردند.

وی ادامه می دهد: تاریخ استفاده از تریاک، چه به صورت درمانی و چه تخدیری به طور دقیق روشن نیست اما می توان گفت استفاده درمانی از تریاک بر استفاده تخدیری آن مقدم بوده است.

علت مصرف و رواج تریاک را در ایران برخی دستاورد حمله مغولان و برخی نتیجه لشکرکشی نادرشاه به هندوستان می دانند، اما مستند است که در زمان صفویه مصرف این ماده به خصوص در بین برزگان، درباریان و رجال عالی مقام متداول بوده است به گونه ای که شاه طهماسب صفوی خطر مصرف مواد افیونی را جدی تلقی کرد و دست


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چند باور اشتباه درباره «تریاک»

چند باور اشتباه درباره «تریاک»