مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 خرداد 1401 ساعت 08:572022-05-26بين الملل

از سدسازی های ترکیه تا تنفس گرد و خاک در ایران


سدسازی های ترکیه سرانجام به شکل کاملا محسوس، تبعات خود را نشان داده و تنفس میلیون ها نفر را در سه کشور سوریه، عراق و ایران با مشکل مواجه کرده است.

- کاهش محسوس آب ورودی به فرات در کنار تسلط شبه نظامیان همسو با ترکیه بر مراکز پمپاژ آب در استان الحسکه شرایط را به جایی رسانده که دولت سوریه مجبور به آب رسانی با تانکر برای مردم شهر قامشلی شده است.

خشکی و کم آبی رود فرات در 70 سال گذشته در سوریه بی سابقه بوده است، به طوریکه زندگی بیش از 12 میلیون نفری که در مناطق اطراف این رود به کشاورزی مشغول بوده و روزی خود را از فرات می گیرند را به خطر انداخته است.

کاهش قابل توجه آب ورودی به دجله و فرات صرفا تبعات زیست محیطی در پی ندارد و این مسأله اولین اثر مستقیم این اقدام محسوب می شود و در ادامه باید منتظر تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی باشیم.

نابودی کشاورزی، کاهش تولید مواد غذایی، خالی شدن روستاها، مهاجرت به شهر و حاشیه نشینی و معضلات پشت سر آن و در نهایت ناآرامی ها و اعتراضات از اثرات ثانویه یک بحران محیط زیستی است، به طوریکه کمبود آب در استان های جنوبی عراق یکی از دلایل اعتراضات مردمی در سال های 2018 به این سو بوده است.

از سوی دیگر تاکنون مقاله های متعددی در خصوص تأثیر بحران زیست محیطی و کم آبی در آغاز جنگ داخلی سوریه نوشته شده و کارشناسان م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از سدسازی های ترکیه تا تنفس گرد و خاک در ایران

از سدسازی های ترکیه تا تنفس گرد و خاک در ایران