مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 خرداد 1401 ساعت 19:022022-05-25اقتصادي

هزینه مسکن در ایران دو برابر متوسط جهان


براساس آمار های رسمی، تعداد اجاره نشینان در ایران از 12 درصد در سال 1365 به 23 درصد تا سال 85، به 27 درصد تا سال 90 و به 38 درصد تا سال 99 رسیده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از روزنامه فرهیختگان، این به آن معنی است که 32 میلیون ایرانی درگیر مساله اجاره بهای مسکن هستند.

این عدد از این منظر حائزاهمیت است که طبق آمارها، در مناطق شهری کشور 43 درصد از هزینه های مستاجران مربوط به مسکن است؛ رقمی که معادل 2.

2 برابر میانگین هزینه های خانوار ها در جهان است.

بررسی ها نشان می دهد حتی در کشور هایی با اقتصاد بازار که خط قرمز دولت ها دخالت در بازار بوده، دولت ها مستقیم و غیرمستقیم در بازار اجاره بهای مسکن دخالت و قانونگذاری می کنند.

این مطلب در گزارش اخیر فرهیختگان با عنوان ضمانت قانون کنترل اجاره مسکن؛ تقریبا هیچ بررسی شد.

نتایج آن نشان می داد اغلب کشور های صنعتی جهان با استناد به اینکه صاحبان مسکن قدرت چانه زنی بالایی دارد و مهم تر از آن، مسکن کالای اساسی و ضروری خانوار است، حتی در شرایط عادی هم (غیر از شرایط کرونایی یا دوره هایی با تورم عمومی بالا) اجاره مسکن را به حال خود رها نکرده و در این بازار مداخله می کنند.

50 درصد هزینه مستاجران ایرانی مربوط به مسکن اقتصاددانان و جامعه شناسان در دنیا در کنار کمیت و موجودی مسکن، زمان زیادی را به مطالعه و گردآوری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هزینه مسکن در ایران دو برابر متوسط جهان

هزینه مسکن در ایران دو برابر متوسط جهان