مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 خرداد 1401 ساعت 08:122022-05-24بين الملل

چرا صلح نکردیم و چرا وارد خاک عراق شدیم؟


هدف ایران پس از عملیات رمضان همچنان وادار کردن صدام به عقب کشیدن نظامیان عراقی از خاک ایران و پذیرش شرایط ایران جهت خاتمه یافتن جنگ بود.

ایران قصد کشور گشایی نداشت، - فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ؛ 40 سال از عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر گذشت؛ عملیاتی که به باور بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران و ناظران امر، نقطه عطفی در جنگ هشت ساله ایران و عراق بود که توانست ورق جنگ را به سود جمهوری اسلامی برگرداند.

اما همین نقطه عطف در چهار دهه گذشته با خوانش های متعدد، متفاوت و متضادی دست به گریبان بوده است که می توان در دو محور کلی خلاصه کرد؛ محور اول به فضای دوقطبی ذیل ادامه یا توقف جنگ بعد از فتح خرمشهر تمرکز دارد و محور دوم این منازعه ورود ایران به خاک عراق را به چالش می کشد.

در این سال ها طرفداران هرکدام از این دیدگاه ها دلایل فراوانی را برای اثبات و حقانیت خود مطرح کردند اما کماکان این مناظره و منازعه سیاسی - تاریخی با قدرت ادامه دارد تا جایی که نمی توان دیدگاه هیچ کدام از طرفین را نادیده گرفت؛ چرا که هرکدام بخشی از واقعیت های آن زمان را در تحلیل و تبیین نگاهشان مطرح می کنند.

در چهلمین سالگرد فتح خرمشهر، حسین علایی در گفت و گویی با شرق به بازخوانی این دو منازعه سیاسی - تاریخی پس از عملیات بیت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا صلح نکردیم و چرا وارد خاک عراق شدیم؟

چرا صلح نکردیم و چرا وارد خاک عراق شدیم؟