مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401 ساعت 14:122022-05-18بين الملل

فنلاند، سوئد، سودای گسترش ناتو و واکنش احتمالی روسیه


در حالی که ناتو با وجود آگاهی از حساسیت های امنیتی مسکو به بهانه درگیری ها در اوکراین طرح الحاق فنلاند و سوئد را پیش می برد، همه چشم ها به واکنش روسیه معطوف شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه بین الملل خبرگزاری فارس، فنلاند و سوئد رسماً درخواست خود برای پیوستن به ناتو را به دبیرکل این ائتلاف نظامی غربی ارائه دادند که به معنای پایان دهه ها عدم تعهد نظامی آن ها در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین است.

این در حالی است که روسیه پیش تر بارها نسبت به ایده گسترش قریب الوقوع ناتو، دشمن قدیمی خود ابراز خشم کرده و هشدار داده که گام های تلافی جویانه در راه خواهد بود.

نگاه اجمالی دبیرکل ناتو از دریافت درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در این ائتلاف نظامی خبر داد و بر اراده آن برای تسریع روند الحاق دو کشور تاکید کرد.

به باور کارشناسان، گرچه ترکیه به عنوان تنها کشور عضو ناتو با این الحاق مخالفت کرده، اما بعید است که در نهایت آن را وتو کند.

  به اعتقاد تحلیلگران، پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو امنیت اروپا را که پیش از این هم در هاله ابهام قرار داشت، مبهم تر می کند.

کارت قدرتمندی که روسیه برای تلافی گسترش ناتو در دست دارد، همچنان در حوزه انرژی است، با توجه به این که حدود 40 درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فنلاند، سوئد، سودای گسترش ناتو و واکنش احتمالی روسیه

فنلاند، سوئد، سودای گسترش ناتو و واکنش احتمالی روسیه