مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 23 اردیبهشت 1401 ساعت 19:572022-05-13اقتصادي

آسیب شناسی گام جدید هدفمندسازی یارانه ها


یکی از مسائلی که می تواند اجرای گام جدید هدفمند سازی یارانه ها را دچار مشکل و مخاطره کند، عدم اجماع ملی بر سر ضرورت و نحوه اجرا خصوصا در میان نهادهای حاکمیتی و در راس آنها دولت و مجلس است.

- علیرضا سلطانی ، کارشناس اقتصادی در همشهری نوشت: دولت سیزدهم با هدف حذف سازوکار ارز ترجیحی و رفع مخاطرات و آسیب های آن بر اقتصاد ملی و اقتصاد خانواده، عملا گام جدید هدفمندسازی یارانه ها را کلید زده است.

گره خوردن موضوع حذف ارز ترجیحی با گام جدید هدفمندسازی یارانه ها اگرچه از سر اجبار و اضطرار اقتصادی صورت می گیرد اما باید آن را به فال نیک گرفت.

شاه کلید اصلاح ساختار اقتصاد ایران، هدفمندسازی یارانه هاست.

امری که تقریبا از سال1389 و در دولت دهم کلید خورد اما نه تنها زمینه اصلاح و ساماندهی اقتصاد ایران و توانمند سازی جامعه خصوصا اقشار کم درآمد را فراهم نساخت بلکه با انحراف از مسیر و قواعد اصلی، چالش ها و آسیب های اقتصادی کشور را افزایش داد.

هدفمندسازی یارانه ها از همان ابتدا در دام تقلیل گرایی و به عبارتی یارانه نقدی آن هم به صورت برابر برای همه مردم، گرفتار شد.

دامی که بعد از گذشت بیش از 13سال، رهایی از آن برای دولت ها به دلایل عمدتا سیاسی سخت شده و در عین حال اثربخشی آن برای توانمندسازی اقتصادی اقشار کم درآمد به دلیل عدم تغییر یارانه نقدی پ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آسیب شناسی گام جدید هدفمندسازی یارانه ها

آسیب شناسی گام جدید هدفمندسازی یارانه ها