مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 فروردین 1401 ساعت 02:122022-03-20فرهنگي

نخستین کسی که نوروز را جشن گرفت


«تاریخ، چگونگی پیدایی و دگرگونی نوروز را ننوشته است ولی افسانه های ایران باستان که در «اوستا» به ما رسیده است و فردوسی در شاهنامه از آن گرفته است چنین می نماید که «جمشیدشاه» نخستین کسی است که این عید را جشن گرفت.

- تاریخ، چگونگی پیدایی و دگرگونی نوروز را ننوشته است ولی افسانه های ایران باستان که در اوستا به ما رسیده است و فردوسی در شاهنامه از آن گرفته است چنین می نماید که جمشیدشاه نخستین کسی است که این عید را جشن گرفت.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آن چه می خوانیم بخشی از مقاله ای است با عنوان نوروز در تاریخ و ادبیات که عزیز عبدالحمید (از دانشگاه منچستر) آن را نوشته و توسط محمدحسین ساکت ترجمه (وحید اردیبهشت 1349 شماره 77) و منتشر شده است: این عیدها و جشن ها که برای طبیعت گرفته می شود، تنها به گروهی ویژه بستگی ندارد.

برای نمونه: مصریان - مانند یونان و ایران - عناصر طبیعت را آن چه سرچشمه خوبی و کامیابی بود، می پرستیدند همچون: نیل(رودخانه)، خورشید و نهنگ.

از این باورهای مذهبی - و پیرامون آن - آیین ها، ادبیات، موسیقی، خوی ها، عیدها و جشن های فصلی، به وجود آمده است که تا امروز، برخی از آن ها به واژگونه اندیشی دینی و پیدایی مذهب های پیشرفته دیگر - آسمانی یا ناآسمانی - زنده و به جامانده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخستین کسی که نوروز را جشن گرفت

نخستین کسی که نوروز را جشن گرفت