مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 اسفند 1400 ساعت 08:522022-03-20فرهنگي

کرمانشاه مهد تنبور است/ مقام خوان کم داریم


یک تنبورنواز کرمانشاهی از کرمانشاه به عنوان مهد ساز تنبور یاد کرد و افزود: در زمینه ترویج این ساز اقدامات خوبی صورت گرفته، اما در خصوص مقام خوان با کمبود مواجه هستیم.

- جهاندار ملکی در گفت و گو باایسنا با اشاره به قدمت چند هزار ساله ساز تنبور گفت: قدمت این ساز را پنج تا شش هزار سال می دانند، چرا که مجسمه های سنگی در موزه ها و آثار باستانی به جای مانده در شوش و تپه های بنی یونس در حوالی شهر موصل قدمت این ساز را 1500 تا 2000 سال قبل از میلاد نشان می دهد.

وی افزود: همچنین در متون پهلوی و مانوی نیز در مورد تنبور نوشته های زیادی وجود دارد، به عنوان مثال در کارنامه اردشیر بابکان یکی از متون زیبای پهلوی آمده که روزی اردشیر در ستورگاه نشسته بود و تنبور می زد و می سرود.

ملکی گفت: همچنین در روایت های افسانه ای آمده که رستم در خوان چهارم تنبور می نواخته و مقام ته رز را به وی و مقام باریه را به باربد موسیقیدان دربار ساسانیان نسبت می دهند.

این تنبورنواز کرمانشاهی به انجام تحقیقات بسیار در زمینه ساز تنبور اشاره کرد و افزود: دانشمندان زیادی در مورد این ساز تحقیق کرده اند که از جمله آنها می توان به فارابی اشاره کرد که در موسیقی الکبیر به طور گسترده در مورد تنبور و انواع آن و فواصل و کوک های آن توضیحات مفصلی داده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کرمانشاه مهد تنبور است/ مقام خوان کم داریم

کرمانشاه مهد تنبور است/ مقام خوان کم داریم