مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 12:272022-03-19سياسي

نگاهی به رسوم کردهای کرمانج برای استقبال از بهار


یک کارشناس آیین های کردی کرمانجی گفت: دو جشن چه‏له چوو و ئاخرچارشه ‏مبی، از جمله جشن‏ های گذار هستند که از دیرباز جامعه کردهای خراسان برای پشت سرنهادن سال کهنه و آغاز سال نو و فصل جدیدی از کار و تلاش آماده می‏ کنند.

- گلی شادکام در گفت وگو با ایسنا در خصوص معرفی جشن های پیشواز بهار در آیین های کردی کرمانی گفت: با توجه به اهمیت بهار و جشن نوروز برای کردهای خراسان این مراسم در بازه زمانی پایان چله کوچک (پایان بهمن) تا بهار است که شامل جشن‏ های پیشواز بهار همچون چه‏له ‏چوو و ئاخرچارشه ‏مبی می شود.

وی ادامه داد: جشن و مراسم چه‏له‏ چوو، از آیین‏ های گذار طبیعت است که کردهای (کرمانج) خراسان از دیرباز تاکنون در پایان چله کوچک یعنی در پایان بهمن ماه برگزار می ‏کنند.

در این زمان سختی زمستان کمتر می ‏شود که بهتر شدن هوا نویدبخش بهار است.

این کارشناس آیین های کردی کرمانجی بیان کرد: در گذشته که زمستان ‏های سخت و طولانی در مناطق شمال خراسان حاکم بوده است، مردم با برپایی این جشن پایان دوره سرما، یخبندان و نزدیک شدن بهار را جشن می‏ گرفتند.

شادکام اضافه کرد: چله ‏چوو از دو واژه چه‏له که در دو زبان کردی و فارسی (چله) به معنای یک بازه چهل روزه و چوو در زبان کردی کرمانجی به معنای رفت است، تشکیل شده، بنابراین چه‏له‏ چوو را می توان چله رفت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به رسوم کردهای کرمانج برای استقبال از بهار

نگاهی به رسوم کردهای کرمانج برای استقبال از بهار