مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 26 اسفند 1400 ساعت 03:072022-03-16اجتماعي

گیوه، پاپوش 1500 ساله


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زنجان، صنایع دستی زنجان که یکی از استان های فعال کشور در این زمینه است بسیار متنوع است، یافته های باستان شناسی به دست آمده از این استان بر قدمت انواع صنایع دستی در این منطقه گواهی می دهد.

گیوه یک کفش سنتی است و گیوه زنجان تلفیقی از هنر زنان و مردان این خطه به شمار می رود، گیوه نوعی پای پوش سنتی است که قدمتی دیرینه دارد و در گذشته در بسیاری از شهرهای مختلف ایران که آب و هوای خشک داشتند تولید شده است.

ولی در حال حاضر این هنر صنعت فقط در چند شهر ایران به کمک علاقه مندان به حیات خویش ادامه می دهد که از جمله شهرها و استان هایی که گیوه بافی هنوز در آن ها رواج دارد زنجان، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان و قزوین است.

  در گذشته، برای گیوه بافی معمولاً خود محلیان در اوقات فراغت خود دست به این کار می زدند و تلاش می کردند تا از وسایل و ابزاری استفاده کنند که در محل زندگی شان موجود است، هر چند امروزه این کار برای تولید انبوه به صورت کارگاهی انجام می شود، اما باز هم رگه هایی از شباهت را به شیوه سنتی دارد.

  بافت گیوه از سال ها قبل رواج داشته است گیوه بافان برای بافت گیوه از مواد زیر استفاده می کنند: پوست گاو، پیه، نری گاو و نخ تابیده، رنگ، پارچه نازک نخی، کتیرا، نخ تابیده (قرقره)، تخت چرمی و پلاستیکی برای گیوه های طرح جدید،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گیوه، پاپوش 1500 ساله

گیوه، پاپوش 1500 ساله