مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 اسفند 1400 ساعت 10:272022-03-16اقتصادي

تنها منارجنبان تمام خشتی جهان در کویر مرکزی ایران را بشناسید+عکس


منارجنبان خرانق یکی از سه منارجنبان قابل لرزیدن در ایران است که در درون قلعه و در کنار مسجد جامع شهر تاریخی خرانق در استان یزد قرار دارد، این بنا تنها منارجنبان تمام خشتی جهان است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، منارجنبان خرانق بنایی کاملاً خشتی است و هیچ تزیینی بر روی آن دیده نمی شود، برای بالا و پایین رفتن دو راه پله وجود دارد و خود مناره نیز دارای راه پله حلزونی شکلی است که از قسمت های پایین دارای عرضی حدود 70 سانتی متر و از قسمت های انتهایی مناره دارای عرض پله ای به 40 سانتی متر است.

معماری مناره منارجنبان خرانق منارجنبان خرانق به مانند دیگر مناره های قابل لرزش ایران دارای معماری شگفت انگیزی است، این مناره جزو مرتفع ترین بناهای منطقه با کاربرد دفاعی بوده  و  در گذشته از چند کیلومتری روستا دیده می شده است، به همین دلیل به عنوان فانوس خانه یا برج دیده بانی هم از آن استفاده می شد.

در ساخت منارجنبان از خشت و گل استفاده شده و در گذشته قسمت های بالای منارجنبان با کلاف های چوبی پوشیده شده بود، علت وجود این کلاف ها محافظت از اجزا و دیواره های بنا بوده است.

 حرکت و لرزش منارجنبان خرانق به زور دست است و لرزش بنا در این سازه خشتی و کهان بسیار مشهود است و جاذبه خوبی ایجاد کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تنها منارجنبان تمام خشتی جهان در کویر مرکزی ایران را بشناسید+عکس

تنها منارجنبان تمام خشتی جهان در کویر مرکزی ایران را بشناسید+عکس