مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 19:072022-03-15اجتماعي

آتش و انفجار جای نمادهای صلح و دوستی در چهارشنبه سوری را گرفته است


یک پژوهشگر و محقق تاریخ محلی در شهرستان تربت حیدریه گفت: سال ها پیش مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در روزهای پایانی سال چشم انتظار فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال بودند تا آیین های سنتی در هر منطقه برگزار شود و دوستان و اقوام شبی را دور هم به خوشی بگذرانند.

- آرزو علومی بایگی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: رفته رفته این آداب و رسوم میان شهرها کمرنگ شد و امروز اکثر مردم از روزهای پایانی سال وحشت دارند؛ روزهایی که شاهد قربانی شدن بسیاری از کودکان و نوجوانان در آن هستیم.

وی افزود: مراسم چهارشنبه سوری سنتی دیرینه است که مردم با برپا کردن آتش و پریدن از روی آن به نوعی از سختی های یک سال گذشته گذر و خود را برای سالی نو آماده می کردند اما این سنت زیبا و پسندیده کم کم جای خود را به آتش و انفجار مواد محترقه داده و امروز تنها در برخی از روستاهای اطراف می توان نشانی از آن آیین سنتی و دیرین را مشاهده کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: آیین زیبای ملاقه زنی یکی از رسوم سنتی و بخشی از مراسم چهارشنبه سوری در این شهرستان بود که در گذشته مردم به ویژه کودکان و نوجوانان یک سال چشم انتظار آن بودند ولی با گذر زمان از این آیین خبری نیست و تنها رد پای آن را می توان در برخی از روستاهای اطراف پیدا کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آتش و انفجار جای نمادهای صلح و دوستی در چهارشنبه سوری را گرفته است

آتش و انفجار جای نمادهای صلح و دوستی در چهارشنبه سوری را گرفته است