مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 اسفند 1400 ساعت 09:472022-03-14سياسي

از دست رفتن حد آستانه تحمل زمین در جاده چالوس


به اعتقاد کارشناسان حوزه بحران های طبیعی، رانش زمینی که در جاده چالوس از 19 اسفند شاهد بودیم، رخدادی است که هشدارهای آن از سال 96 داده شده است و بار ترافیکی ایجاد شده روی این جاده و قرار گرفتن آن در نزدیکی سد سیاه بیشه و نیروگاه های برقابی منجر به پدیده .

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ، محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن آمایش سرزمینی و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه پوسته زمین از لایه های رسوبی متراکم و حتی غیر متراکم تشکیل می شود، گفت: زیر این لایه ها از نظر تکتونیکی سطوح شیب داری وجود دارد و اگر این سطوح شیب دار به هر دلیلی ناپایدار شوند، لایه های رسوبی زیر سطوح شیب دار به حرکت درمی آیند و به این پدیده رانش زمین گفته می شود.

وی علل رخداد رانش زمین را منشا طبیعی و انسانی دانست و اظهار کرد: عوامل دخیل در این رخداد شامل باران های سیل آسا و زلزله است، ولی دخالت های انسانی باعث رانش می شود که حتی موجب تغییر زمین شناختی منطقه و باعث ایجاد زمین لغزش خواهد شد.

محبوب فر با اشاره به رخدادهای این چنینی در کشور همانند رانش زمین در جاده چالوس، یادآور شد: دخالت های انسانی پر رنگ تر از عوامل طبیعی است و در حال حاضر 3 استان گیلان ، مازندران و گلستان رتبه اول کشور در رانش زمین هستند و بعد از این استان ها، استا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از دست رفتن حد آستانه تحمل زمین در جاده چالوس

از دست رفتن حد آستانه تحمل زمین در جاده چالوس