مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 20 اسفند 1400 ساعت 13:172022-03-11سياسي

رقص بومی محلی آذربایجان غربی ثبت ملی شد


معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور انواع رقص های محلی و بومی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

- ، حسن سپهرفر پیش از ظهر جمعه در نشست با خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی انواع رقص در استان آذربایجان غربی افزود: حرکات موزون و رقص هایی در استان رایج است که هریک برخاسته از فرهنگ و فولکلور اقوام بوده که از جمله این رقص ها می توان از شیرخانی (شیخانی)، اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، کوچری و یارپدا و سایر رقص های مرسوم می توان نام برد.

وی ادامه داد: تاریخ حجاری ها بر روی صخره سنگ های منطقه قوبستان در نزدیکی باکو نشان از رایج ترین و کهن ترین رقص های بومی محلی است که امروزه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل با نام جلمان یا یاللی شناخته می شود.

معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: این رقص ها در همه جای آذربایجان غربی در مراسم و جشن های عروسی و اعیاد ملی توسط گروه های مردمی انجام می شود.

سپهرفر افزود: اینگونه رقص های محلی که کنش های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد، در این استان و در میان قومیت های مختلف به صورت گروهی اجرا می شود که از نگاه مردم شناختی می تواند در پیوند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رقص بومی محلی آذربایجان غربی ثبت ملی شد

رقص بومی محلی آذربایجان غربی ثبت ملی شد