مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 24 بهمن 1400 ساعت 10:572022-02-13اقتصادي

روستایی کوچک به وسعت ایران/زنانی که «کاکو» را ملی کردند


«کاکو سفلی» یکی از آخرین روستاهای دهگلان در مجاورت استان کرمانشاه است که امسال نشان ملی گلیم بافی را دریافت کرد در این روستا در تمام خانه ها دار قالی برپاست و زنان و دختران آن گلیم هایی می بافند که شهره ملی دارد.

- شیرین شکر نخستین نقشه ای بود که بر تار و پود فرش بافتم، ذهنم آن روزها خیلی روشن بود کمتر از نقشه های کاغذی استفاده می کردیم هرچه بود در مغزمان نقش گرفته و بر تار و پود سفید و آبی دار قالی پیاده می کردم سرآخر به قیمت 7 هزار تومان به یکی از فامیل ها فروختم.

خیلی از دختران آبادی را آموزش داده ام اما یادم نیست، چند تخته فرش بافته ام، حتی یک ساعت روی یکی از آنها نشسته باشم فرش هایی که بافته ام الان در خانه خیلی از آشناها و فامیل ها وجود دارد وقتی می بینم یاد ثانیه ثانیه هایی می افتم که با وجود خستگی کار روزانه برای تمام کردن فرش زیر سوی کم چراغ فانوسی شب را به صبح رساندم.

چشم هایم را جراحی کرده ام ولی با این وجود از بچه ها خواستم برایم یک دارقالی برپا کنند، دختر و نوه هایم گلیم می بافند خیلی وقت ها به یاد روزهای جوانی پشت دار گلیم بچه ها می نشینم و تجدید خاطره می کنم.

بازگشت به 30 سال قبل در مورد قدیمی ترین بافنده روستا می پرسیم، جمیله خانم را به ما معرفی می کنند، عضو شورای آبادی کاکو بلد راهمان می شود، جمیله خانم با آن سربن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روستایی کوچک به وسعت ایران/زنانی که «کاکو» را ملی کردند

روستایی کوچک به وسعت ایران/زنانی که «کاکو» را ملی کردند