مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 24 بهمن 1400 ساعت 08:022022-02-13پزشكي

برای پیشگیری از انتقال این بیماری به فرزندتان، قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک بگیرید


بیماری سیکل سل (Sickle cell disease) یا کم خونی داسی شکل یک بیماری خونی ژنتیکی است که به دلیل نقص در ساختار هموگلوبین ایجاد می شود.

- ایسنا/مرکزی بیماری سیکل سل (Sickle cell disease) یا کم خونی داسی شکل یک بیماری خونی ژنتیکی است که به دلیل نقص در ساختار هموگلوبین ایجاد می شود.

کودکی که جهش ژنتیکی ایجادکننده این بیماری را از هر دو والد خود به ارث می برد، به بیماری سیکل سل مبتلا می شود، اما اگر کودکی جهش را فقط از یکی از والدین خود به ارث ببرد، ناقل بیماری سلول داسی شکل خواهد بود و می تواند آن را به فرزندش انتقال دهد.

یک متخصص ژنتیک پزشکی در گفت وگو با ایسنا، به معرفی بیشتر این بیماری، علائم و نحوه توارث، پیشگیری و درمان احتمالی آن پرداخت و اظهار کرد: همانطور که از اسم بیماری مشخص است کم خونی داسی شکل نیز مانند تالاسمی یک بیماری خونی و البته ژنتیکی است.

دکتر راضیه خالصی با اشاره به اینکه در این بیماری ژن بتاگلوبین که در ساخت پروتیین هموگلوبین نقش دارد دچار نقص است، بیان کرد: گلبول قرمز به طور طبیعی گرد است، اما زمانی که زنجیره بتای هموگلوبین دچار جهش خاصی باشد باعث می شود که هموگلوبین غیر طبیعی به نام HBS در گلبول قرمز ایجاد شود و این هموگلوبین های S به یکدیگر می چسبند و به صورت پلیمر در می آیند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برای پیشگیری از انتقال این بیماری به فرزندتان، قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک بگیرید

برای پیشگیری از انتقال این بیماری به فرزندتان، قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک بگیرید