مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 19 بهمن 1400 ساعت 12:372022-02-08اقتصادي

ایران چگونه با احداث سازه های خاکی، مانع ورود آب هیرمند به کشور می شود


در سال های گذشته، دولتمردان ایران با توجیه جلوگیری از قاچاق سوخت در امتداد مرز مشترک دو کشور، اقدام به ایجاد یک خاکریز بزرگ در داخل تالاب هامون سابوری کرده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، رودخانه هیرمند به عنوان منبع اصلی تأمین آب تالاب های بین المللی هامون و حوضه سیستان از رشته کوه های بابا افغانستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از افغانستان و تشکیل مرز مشترک دو کشور ایران و افغانستان وارد تالاب های بین المللی هامون می شود.

تالاب های بین المللی هامون از سه تالاب 1 -هامون پوزک (تقریباً واقع در افغانستان) 2 -هامون سابوری/صابری (مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان) و 3 -هامون هیرمند (واقع در ایران) تشکیل شده است.

سیستم طبیعی این سه تالاب به این شکل است که به ترتیب آب پس از ورود به هامون پوزک و تغذیه آن، به سمت تالاب سابوری جریان پیدا می کند و پس از تکمیل آبگیری این تالاب، آب از هامون سابوری وارد دریاچه هامون هیرمند در ایران می شود.

به جز رودخانه هیرمند، رودخانه های خاشرود، هاروترود، فراهرود، شور رود، حسین آباد و نهبندان، سایر رودخانه های تأمین کننده منابع آبی و نیازی ست محیطیِ تالاب های بین المللی هامون هستند که در این بین، رودخانه فراهرود، پس از رودخانه هیرمند، دومین سرشاخه مهم و پرآب حوضه آبریز هیرمند ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایران چگونه با احداث سازه های خاکی، مانع ورود آب هیرمند به کشور می شود

ایران چگونه با احداث سازه های خاکی، مانع ورود آب هیرمند به کشور می شود