مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 بهمن 1400 ساعت 08:522022-02-05سياسي

«سه تار» و «چنته» ابرکوه مهر اصالت ملی گرفت


در نشست داوری منطقه ای مهر اصالت ملی |«سه تار» و «چنته» از صنایع دستی شهرستان ابرکوه، مهر اصالت ملی دریافت کردند.

- ایسنا/یزد در نشست داوری منطقه ای مهر اصالت ملی سه تار و چنته از صنایع دستی شهرستان ابرکوه، مهر اصالت ملی دریافت کردند.

حمید مشتاقیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طی برگزاری نشست سه روزه منطقه ای مهر اصالت که در استان یزد برگزار شد، حامد اکرمی و پوریا صالحی هنرمندان حوزه صنایع دستی شهرستان ابرکوه موفق شدند برای محصولات خود در رشته های چنته بافی و ساخت سازهای سنتی(سه تار)، مهر اصالت ملی را کسب کنند.

وی تصریح کرد: چنته بافی یکی از دست بافت های زیبا و خاص بانوان هنرمند ابرکوهی است که از زنان قدیمی این دیار به یادگار مانده است.

مشتاقیان با بیان این که چنته نوعی ساک، کیسه یا توبره حمل اشیا کوچک و قیمتی است، ادامه داد: در گذشته از چنته برای نگهداری وسایل مختلف از جمله قرآن، مهر نماز، گل محمدی برای داخل سجاده، سرمه دان، شانه، آیینه داماد، قاشق، نخ و سوزن، لوازم خیاطی، ساعت و حمل غذا در هنگام کوچ استفاده می شده است ولی امروزه با اندک تغییر و به روزرسانی، بیشتر جنبه تزیینی یافته است.

وی یادآور شد: چنته بافی در کهن دیار ابرکوه، از اواسط دوره صفویه تا اوایل قاجاریه رونق فراوانی داشته است و بیشتر در رسومات و آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«سه تار» و «چنته» ابرکوه مهر اصالت ملی گرفت

«سه تار» و «چنته» ابرکوه مهر اصالت ملی گرفت