مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 دی 1400 ساعت 14:152022-01-15پزشكي

کم خونی عارضه ماموریت های فضایی طولانی


یک مطالعه برای اولین بار در جهان نشان می دهد که چگونه سفر به فضا باعث کاهش شمار گلبول های قرمز خون شده و عارضه ای موسوم به کم خونی فضایی ایجاد می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از فیز، براساس مطالعه ای که در مجله ی پزشکی نیچر (Nature Medicine) منتشر شده است، بررسی های انجام شده روی 14 فضانورد نشان می دهد که بدن آنها در فضا 54 درصد بیشتر از زمانی که در زمین هستند گلبول های قرمز را از بین می برد.

دکتر گای ترودل (Guy Trudel) پزشک و محقق توانبخشی در بیمارستان اُتاوا و استاد دانشگاه اتاوا می گوید: کم خونی فضایی به طور مداوم از زمان انجام اولین ماموریت های فضایی توسط فضانوردانی که به زمین بازگشته اند گزارش شده است اما ما علت بروز آن را نمی دانستیم.

مطالعات ما نشان می دهد که با رسیدن به فضا تعداد بیشتری گلبول قرمز نابود می شوند و این فرآیند در تمام مدت ماموریت ادامه می یابد.

پیش از این مطالعه، تصور می شد که کم خونی فضایی نوعی سازگاری سریع در برابر ورود مایعات به قسمت بالایی بدن فضانورد پس از ورود به فضا باشد.

فضانوردان 10 درصد از مایعات درون رگ هایشان را به این دلیل از دست می دهند.

تصور می شد که بدن فضانوردان به سرعت 10 درصد از سلول های خونی را برای ایجاد مجدد تعادل از بین می برد و کنترل گلبول های قرمز پس از گذشت 10 روز در فضا به حالت طبیعی بازمی گردد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کم خونی عارضه ماموریت های فضایی طولانی

کم خونی عارضه ماموریت های فضایی طولانی