مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 دی 1400 ساعت 11:202022-01-15اقتصادي

عمر سد تاریخی فریمان پایان یافته است؟


مدت هاست که کاهش بارندگی، گرمای زودهنگام و خشکسالی موجب شده شاهد خشک شدن آب ذخیره شده سد فریمان باشیم ؛ سدی که زمانی بخش وسیعی از زمین های کشاورزی و شرب فریمان و چند روستا را تأمین می کرد اما حال نیز رسوبات ناشی از سیلاب ها مخزن این سد را به جای آب پر کرده اند.

- سد فریمان که گفته می شود بیش از هزار سال قدمت دارد، اکنون با خشکسالی و بی آبی و انبوهی از رسوبات که در پشت آن جمع شده، دست و پنجه نرم می کند و چشم انتظار تدبیر مسئولان است.

از سویی حجم رسوبات در سد فریمان به حدی رسیده که مسئولان ساخت یک سد جدید را با صرفه تر از تخلیه رسوبات پشت این سد تاریخی می دانند.

کوچ کشاورزان با خشک شدن سد مدیر جهاد کشاورزی فریمان در همین خصوص با اشاره به اهمیت این سد برای بخش کشاورزی به ایسنا گفت: سد فریمان دارای پنج حقابه بر شامل فریمان، قلعه نو، تقی آباد، لوشاب و عمارت است.

علی کاظمی فریمانی با بیان اینکه همچنین تنها منبع آبی برای کشاورزی در روستاهای قلعه نو، تقی آباد و لوشاب سد فریمان است، افزود: رسوبات پشت سد نه تنها باعث کاهش حجم آبگیری شده بلکه با کاهش ذخیره آب برای آبیاری مزارع دیگر کفاف گیاه را تا پایان دوره رشد نمی کند؛ در نتیجه محصولات خشک شده یا عملکرد زیادی ندارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عمر سد تاریخی فریمان پایان یافته است؟

عمر سد تاریخی فریمان پایان یافته است؟