مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 دی 1400 ساعت 10:452022-01-10اجتماعي

تصاویری از کشف جدید در بیستون


باستان شناسان در محوطه تپه گوهره بیستون آثار و شواهد معماری همچون دیوارهای سنگی، خشتی و سنگ فرشی منسوب به دوره احتمالا سلوکی و اشکانی کشف کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصاویری را از این کشف تازه منتشر و به نقل از رامین چهری ـ سرپرست هیأت باستان شناسی تپه گوهره بیستون ـ اعلام کرد: نتیجه کاوش در این محوطه، کشف آثار و شواهد معماری مانند دیوارهای سنگی و خشتی و سنگ فرشی از سه فاز مختلف زمانی احتمالا سلوکی، اوایل اشکانی و اواسط تا اواخر اشکانی است.

البته در حدود دوران میانه اسلامی یک قبرستان روی محوطه شکل می گیرد که به لایه های معماری فاز متأخر اشکانی آسیب وارد کرده است.

آثاری از کوره ذوب احتمالا شیشه، چند ظرف سفالی سالم، قطعاتی از آثار مفرغی و آهن، سفال های شاخص کلینکی منقوش و لعابدار به همراه سردوک ها، شیشه و مهره ها از دیگر یافته های این کاوش است که این باستان شناس در این باره گفت: وجود استقرار عصر آهن موجب کشف سفال های شاخص و ابزارهای سنگی از این دوره شده است.

تپه گوهره در روستایی به همین نام واقع شده که حدود چهار کیلومتر از آثار شاخص بیستون (کرمانشاه) فاصله دارد و راه شاهی بر این منطقه مهم اشراف دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تصاویری از کشف جدید در بیستون

تصاویری از کشف جدید در بیستون